2014. február 1., szombat

Hogyan válasszunk laptopot?

Hogyan válasszunk laptopot?

Nekem is legkésőbb három évenként felmerül, hogy milyen laptopot is vegyek. Ilyenkor az ember megkérdez mindenkit mi is a véleménye a gépekről, olvassa a fórumokat, a recenziókat és persze mindent, ami elérhető, mint információforrás. Ez az írás egy kollégámnak válaszul készült, aki tanácsot kért laptop vásárlás ügyben. Gondoltam, akkor már leírom, hogy én mit szoktam nézni, s most meg is osztom, hátha másnak is segít.
Nincs egy "legjobb laptop", mindenkinek más lehet az ízlése, a szükséglete, az anyagi lehetősége, így bizony mindenkinek más-más gép jön be. Ráadásul ha a géppel nincs gond, akkor az ember hajlamos letenni a voksot egy-egy márka mellett (s miért ne tenné?). Így amiben igazán tanácsot lehet adni azok általános útmutatók, illetve azok az apróságok, amelyekre figyelhetünk, de amelyek csak jó pár év laptophasználat után kristályosodnak ki az emberben.
Bevallom, én eddig meg voltam elégedve a laptopjaimmal, s igazából ugyan olyat szerettem volna venni, csak vagy nem volt itthon, vagy megszűnt az a típus, vagy akármi, s így mindig váltottam is. Minden alkalommal viszont hónapokat olvastam mindenfélét laptopok terén. Szóval álljon itt egy kis összefoglaló a dologról az én szemszögemből:

A legfontosabb tudni azt, hogy mire kell az a laptop és mi lesz a fő használati köre. Ez ugyanis nagyban eldönti a méretét a gépnek. A gép minél kisebb annál kevesebb fér bele vagy annál drágább. A nagyság hátrányait meg nem kell ecsetelni (egy nagyobb gépnek akár 1+ kg is lehet az adaptere, maga a gép meg az 5kg-ot is elérheti).
  •  Utazáshoz a legjobb a kicsi gép. Itt a lényeg, hogy akár a repülőgépen is ki tudd nyitni. Ez már egy 15''-os géppel is kihívás. Szóval a 12'' gépek jöhetnek szóba. Ha nem akar az ember rajta semmi CPU igényeset művelni (tehát szigorúan szövegszerkesztés, powerpoint, Skype, internet), akkor a tablet-szerű gépek (pl. egy netbook, bár úgy tűnik az ő idejük lejárt) is jók. Ha kell az erő, akkor az ultrabookokat kell böngészni. Jó viszont, ha mindenki ismeri magát, hogy mennyire bírja a kis képernyőt. Én pl. nem. Volt 13 colos gépem (ez a kis gép kategóriában nagynak számít, nem is az volt a célja), s bizony egész nap azt a kis képernyőt nézni nem kedveltem. De van aki meg csak azt szeretni (azért ma már más felbontások vannak).
  • Asztali gép helyett (desktop replacement): Ez az a gép, ami igazából egy normál desktopnak indult, csak nem nőtte ki magát. Élete nagy részén egy helyben fog állni, ritkán mozgatjuk. Itt a nem mozgatás rész a fontos. A mozgatás az amit a laptopok nem túlságosan bírnak (az olcsóbbak), ha ez nincs, akkor eleve jobb az esélyük a hosszú életre. Ekkor még mindig elgondolkozhatunk a méretén. Mi van, ha el szeretnénk vinni konferenciára. A 17 colos gépek szépek, jó rajtuk nézni mozit, s játszani is jobb rajtuk a hotel magányában, de irdatlan sok helyet foglalnak és nehezek. Viszont a laptop hozzákapcsolható egy monitorhoz, billentyűzethez és egérhez. Tehát pont olyan élményt nyújthat, mint egy asztali PC (kényelmes). Ezt amúgy mindenkinek ajánlom.
  •  Mindennapi hordozás. Ha minden nap visszük (akkor is, ha amúgy asztalon áll), pláne, ha tényleg ölben dolgozunk vele, meg egyéb fizikai igénybevételnek van kitéve, akkor érdemes a üzleti (business) kategóriás gépeket nézni az egyes cégeknél. Ezek nem biztos, hogy többet tudnak, mint más gépek ugyan attól a cégtől, de jobban össze vannak rakva. Bírják a strapát (s jobb az ügyfélszolgálat is, ha mégis baj van).

Ha megvan a méret, akkor jöhet a részletek kiválasztása. A legtöbb gépnél van lehetőség egy kis változtatásra a paraméterek terén (memória, CPU, háttértár, stb).

Billentyűzet. Ezt mindenképpen nézzük meg alaposan. Mindent meg lehet szokni, a kérdés, hogy mennyi idő alatt. Mostanság a 15'' gépeken is van numerikus billentyűzet. Ez jó, de lehet sokat elmond, hogy a vállalati minőségű gépeken ilyen nincs. Lehet, hogy túlzsúfolttá teszi a többi billentyűt. Manapság szeretnek dolgokat kihagyni, pl. láttam olyat, amin nincs insert gomb (mondjuk a numpadon van). Ez lehet furcsa.
Érdemes végigolvasni, hogy milyen billentyűről elérhető szolgáltatásai vannak a gépnek (altatás, projektorra kirakás, elsötétítés, hang ki-be, hangerő, wifi ki-be, stb.) Az ASUS rendszerei a legjobbak ebben, bár az alapokat mind tudja. Én pl. szeretem ha a touchpad könnyen kikapcsolható. Szeretném az elsötétítést is, de ez eddig 1 gépemen volt lehetőség.

Mikrofon a legtöbb gépben van már, de kamera nem. Ha akar az ember kamerával Skype-olni, akkor vegyen kamerásat.

Tapipad / Touchpad. Van eltérés a tudásukban. Egyesk már mindenféle ujj-jeleket is felismernek, van oldalsó és alsó scroll részük, esetleg 3 gombjuk mint az egérnek.

Csatlakozók. Általában több van a gépen, mint az ember valaha használ, de azért jó résen lenni. A VGA kimenet még alap, de azért nézzük meg, hátha már csak HDMI v. DVI van (a projektorok még a VGA-t kedvelik).
Eddig egy gépemen volt pl. microSD befogadó port (sokban van kártyaolvasó, de ez kimondottan ehhez volt). Fényképezgetőknek nagy előny (nem kell a gép USB kábelét cipelni mindenfele).
USB portok. Mennyi kell? Van-e rajta annyi? És leginkább hol helyezkednek el? Egy gép hátuljába beledugni egy USB kulcsot nehézkesebb, mint az oldalába. De mondjuk az egér vagy a billentyű köthető hátulra is, úgysem kell ki-be rakosgatni. Hogyan állnak egymáshoz képest? Az egyik gépemen függőlegesen vannak egymás mellett. Ide pl. 2 USB kulcsot egymás mellé nem tudok betuszkolni, mert nincs hely. Jobb ha vízszintesen vannak.

CPU. Ha nem akarunk semmi számolásigényeset (pl. számítógépes modellezést, amivel foglalkozom), akkor bizony elég az i3 vagy i5-ös INTEL CPU. Ezek olcsóak. A legjobb mostanában az i7-es INTEL (AMD-ket nem ismerem). Ebből sem választanám a legjobbat, általában túl drágák, s annyit nem dobnak a sebességen. Azt ne feledjük, hogy ezek már 4 magosak (s így 8 külön szál fut rajtuk) (OK, láttam 2 magosat is). Tehát ha 7 futtatást eleresztünk rajuk akkor még mindig tudunk dolgozni is a gépen. No de ez mint mondtam igen speciális igénybevétel.

Memória. Most már a 8 Giga kezd az alap lenni. A 3 évesemben 4 van, minden napra az is tökéletes. Ennél több annak, aki tudja, hogy ki is használja.

Háttértár. Vannak már SSD, azaz nagyon gyors, háttértárak. Igaz nagyon drágák, s kapacitásuk meg sem közelíti a normál HDD-két. Ha belefér a büdzsébe, s lehet, akkor egy kis gyorsító SSD azért kerülhet bele.
Ma már 1Tbyte HDD nem ritka egy laptopban sem.

Grafikus kártya (GPU). Az alap az alaplapi GPU lesz. Ez mindennapokra tökéletesen megfelel. A régebbi játékok is futnak majd rajta. Kevés laptopban van dedikált GPU. Kivéve persze a játék (gaming) laptopok, de az egy külön világ.

Kiegészítők:
  • Ajánlom, hogy mindenki vegyen legalább 3 éves garanciát. Van gyártó, aki eleve ennyit ad (szerintem ez kéne a kötelező legyen), de a zöme csak 1 éveset nyújt. Fontos még tudni, hogy hol szervizelik a gépet, s egy kicsit utána olvasni, hogy mennyire megbízhatóak. Nem minden nagy gyártónak van jó supportja, vagy lehet, hogy jó, de mondjuk Prágában van, s hiába viszi futár ide-oda a gépet, a javítás hosszabb idő lesz, mintha itthon lenne szerviz.
  • Én mindig veszek egy plusz adaptert (áramátalakító). Így nem kell a munkahely és otthon között ezt cipelnem (külföldre meg elviszem az egyiket). Aki szintén két pont között ingázik a gépével az megfontolhatja.

Nem mondtam semmi konkrét gépet. Sokat változnak, s ezért bármely konkrét gép, amit itt leírok az fél éven belül elavulhat
Én itt szoktam olvasgatni:
http://www.notebookreview.com/

Ha most vennék gépet, akkor egy Lenovo Thinkpad W540-est vennék. Jelenleg is egy 4 éves változatán, egy W500-ason írok, s meg vagyok vele elégedve. Szerintem a Lenovo Thinkpadek a legjobb üzleti kategóriás gépek.
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/w-series/w540/
http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/

Amióta volt egy ASUS-om (a kevéssé ismert R2-es tabletté alakítható, sajnos később ebben a méretben átalakíthatót nem adtak ki, méretben kisebb meg nem érdekel), azóta mindig megnézem a kínálatukat, mert igen jó gépeik vannak, kellően sok szolgáltatással.
http://www.asus.com/hu/Commercial_Notebook/
http://www.asus.com/hu/Notebooks_Ultrabooks/

Dellre sokan esküsznek, én magamnak nem találtam soha semmit náluk (biztos bennem van a hiba).
Dell Magyarország


De biztos van jó Sony, HP, Toshiba és egyéb kiadóktól is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése